Ansvarsfördelning
Här ser du hur ansvaret ser ut för vårdgivare, lokal administratör, lokal användare samt huvudadministratör.
Ansvar vårdgivare (verksamhetschef)
- Att se till att det finns datorutrustning på enheten med internetuppkoppling
- Att det finns behöriga användare för samtliga yrkesroller
- Att samtliga användare har god kunskap om regelverket kring Prator och utskrivningsprocessen samt vilket ansvar som åligger dem
- Att det finns en eller flera lokala Pratoradministratör på enheten och att dessa är kända av verksamheten (ej nödvändigtvis legitimerad personal)
- Att vid behov utse ny lokal Pratoradministratör samt anmäla hen till administratörsutbildning
Ansvar lokal administratör
- Att lägga till och ta bort användare
- Att adresseringsregistret (personnummerfiltret) löpande uppdateras så att meddelanden i Prator når rätt mottagare
- Att kontaktuppgifter till enheten är aktuella
- Att utbilda de lokala användarna så att de använder Prator på ett ändamålsenligt sätt
- Att ge support till lokala användare
Ansvar lokal användare
- Att logga in i Prator två gånger per dag, förmiddag och eftermiddag, enligt rutin
- Att besvara de meddelanden som kommer enligt gällande riktlinjer och rutiner
- Att omgående kvittera/signera de meddelanden som inkommit
- Att skicka extrameddelande om någon information behöver ges utöver övriga, fasta meddelanden
- Att vidarebefordra eller returnera meddelanden som har hamnat fel
Ansvar Huvudadministratörer (Kommunledningskontoret/IT-staben)
- Att utbilda lokala Pratoradministratörer
- Att ge support till lokala Pratoradministratörer
- Att inhämta generella utvecklingsönskemål, behov av förändring av de generella rutinerna eller andra systemförändringsbehov från utförare
- Att medverka i nätverk för systemförvaltning tillsammans med Region Uppsala och Evry
- Att ha regelbundna förvaltningsmöten internt