Åtgärd vid problem med låsfunktionen i LMO
Den senaste tiden har många användare upplevt problem med att låsfunktionen i LMO är gråmarkerad och inte går att klicka på, eller att det står ”Misslyckades att starta låsapplikationen” när du försöker låsa upp/låsa.
Efter felsökning har vi identifierat att problemet beror på att batterioptimering är aktiverad för PI appen. När batterioptimering är påslagen begränsas appens
bakgrundsaktivitet, vilket gör att låsfunktionen inte fungerar som den ska eller att låsapplikationen misslyckas med att starta.
För att åtgärda problemet behöver du stänga av batterioptimeringen för PI appen.
Följ stegen nedan som exempel (kan variera något mellan olika mobilmodeller):
- Gå till Inställningar på mobilen
- Välj Appar
- Leta upp och tryck på PI appen
- Välj Batteri → Batterioptimering
- Ändra inställningen till Inga begränsningar
När detta är gjort ska låsfunktionen i LMO fungera igen.
Om LMO fortfarande inte fungerar efter detta:
Intern personal: kontakta IT via Supportportalen.
Privat utförare kontaktar IT-supporten via:
Telefon: 018-726 00 30
E-post: itsupport.hvo.externa@uppsala.se