Ansök om ersättning vid ordinarie assistents frånvaro vid sjukdom

Här kan du skicka in en ansökan om ersättning vid ordinarie assistents frånvaro vid sjukdom. Om du ska ansöka för flera assistenter behöver du fylla i formuläret en gång per assistent.

Du måste fylla i allt som är markerat med *.

UPPGIFTER OM ASSISTANSANORDNAREN

Här fyller du i information om det företag eller den enskilda person som utför assistans åt en eller flera brukare.

UPPGIFTER OM DEN ASSISTANSBERÄTTIGADE

Här fyller du i information om personen som tar emot assistans.

UPPGIFTER OM ASSISTENTEN

Här fyller du i uppgifter om den person som skulle ha utfört assistansen, och om hens frånvaro.

Är karensdag dragen i tidigare ansökan? *
Hur många dagar har assistenten varit sjuk? * Sjukdom under halva dagar anges som hela dagar.
Vid sjukdom 1–7 dagar:
BILAGOR

Förutom de bilagor som ska bifogas behöver du som assistansanordnare tidigare ha skickat in

  • en fullmakt som intygar att du som assistansanordnare har rätt att ansöka om ersättning vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS. Fullmakten ska vara underskriven av den assistansberättigade.
  • ett intyg eller avtal på att du som assistansanordnare har rätt att ta emot ersättning för ansökt insats.
Vid sjukdom 8–14 dagar:
BILAGOR

Förutom de bilagor som ska bifogas behöver du som assistansanordnare tidigare ha skickat in

  • en fullmakt som intygar att du som assistansanordnare har rätt att ansöka om ersättning vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS. Fullmakten ska vara underskriven av den assistansberättigade.
  • ett intyg eller avtal på att du som assistansanordnare har rätt att ta emot ersättning för ansökt insats.
Vid sjukdom 15 dagar eller fler:
BILAGOR

Förutom de bilagor som ska bifogas behöver du som assistansanordnare tidigare ha skickat in

  • en fullmakt som intygar att du som assistansanordnare har rätt att ansöka om ersättning vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS. Fullmakten ska vara underskriven av den assistansberättigade.
  • ett intyg eller avtal på att du som assistansanordnare har rätt att ta emot ersättning för ansökt insats.

Hantering av personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna handlägga ärendet om ersättning. Det gör vi utifrån den rättsliga grunden myndighetsutövning. Omsorgsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Kontakta omsorgsnämnden (uppsala.se)

Uppgifter som skickas in till kommunen blir i regel allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut till den som begär det. Uppgifterna kommer att lagras som allmänna handlingar i enlighet med arkivlag (1990:782).

Begär utdrag eller klaga

Om du vill ta del av de uppgifter vi har sparade om dig kan du begära ett registerutdrag. Du har rätt att få uppgifterna inom 30 dagar.
Läs om dina rättigheter som uppgiftslämnare (uppsala.se).

Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddslagstiftningen kan du klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY (imy.se)

Skriv under med BankID

Genom att gå vidare granskar du uppgifterna som du ska skriva under med e-legitimationen BankID.

Formuläret kunde inte skickas. Försök igen om en liten stund.
Uppdaterad: