Sjuklönekostnad
Här hittar du information om hur du ansöker om ekonomisk ersättning vid ordinarie personlig assistents frånvaro. Det gäller både frånvaro vid sjukdom och vid tillfällig föräldrapenning (vab).
Skicka din ansökan
Du kan välja om du vill skicka din ansökan digitalt eller per post.
Skicka din ansökan digitalt
Ansök om ersättning vid ordinarie assistents frånvaro vid tillfällig föräldrapenning (vab)
Ansök om ersättning vid ordinarie assistents frånvaro vid sjukdom
Skicka din ansökan per post
Använd gärna Uppsala kommuns blankett till din ansökan. Då är det mindre risk att du missar någon av de uppgifter som behövs.
Vad din ansökan ska innehålla
Alla ansökningar behöver innehålla vissa uppgifter och bifogade dokument.
Uppgifter som ska finnas med är
- vilken assistansanordnare som söker
- vilket kollektivavtal assistansanordnaren har
- kontaktuppgifter till assistansanordnaren med namngiven kontaktperson
- uppgifter om den person som assistansen är utförd hos
- namn på assistenten/assistenterna som fått sjuklön
- period för sjuklönekostnaden
- merkostnad som har uppstått under sjukperioden.
Dokument som ska bifogas är
- specificerad uträkning för sjukperioden
- lönespecifikation på assistent som fått sjuklön
- kopia av sjukfrånvaroanmälan/tidrapport och/eller en kopia av inlämnad tidrapport till Försäkringskassan på assistenten som fått sjuklön
- schema och tidrapport för den månad som assistenten fått sjuklön
- tidrapport för assistenten som varit vikarie
- läkarintyg om assistenten varit sjuk i fler än 7 dagar.
Mall för att räkna ut merkostnad
Här kan du ladda ner mallar i vilka du kan räkna ut den totala merkostnaden.
Mall för beräkning av sjuklön med karensavdrag (XLSX, 68 KB)
Mall för beräking av sjuklön med karensdag KFO 2023 (XLSX, 68 KB)
Efter beslut
När vi har fattat beslut i ditt ärende skickar vi ett beslutsmeddelande till dig. När du har fått det skickar du en faktura till:
Uppsala kommun
Box 1108
751 40 Uppsala
Referens: 11043