Testa och använd SITHS-kort

Innan du börjar använda ditt SITHS-kort ska du testa det.

Testa ditt kort

När du har hämtat ut ditt kort, har en kortläsare samt programmet SITHS eID för Windows installerat på datorn ska du testa ditt kort. 

Testa ditt kort på Mina Sidor hos Inera

Hantera PIN- och PUK-kod

Till nytt SITHS eID-kort väljer du själv en 6-8 siffrig PIN-kod som du ansvarar för att komma ihåg. Behöver du en PUK-kod för upplåsning av kortet kontaktar du it.support@uppsala.se
Du kan också besöka Passerkortsenheten som kan hjälpa dig att låsa upp kortet. Obs, gäller endast nytt SITHS-kort besällt efter 25 januari 2024.

För äldre SITHS-kort finns PIN- och PUK-kod i brevet från Telia som du fick i samband med att du skulle hämta ut kortet. PUK-koden används om du vill byta ut en PIN-kod eller för att låsa upp en kod. Förvara dina koder på ett säkert sätt. Har du tappat bort dina koder, kontakta it.support@uppsala.se för att beställa nya.

Instruktion för hantering av PIN- och PUK-koder (PDF, 96 KB)

Felsök ditt kort

Ibland krånglar SITHS-kortet, kortläsaren eller de program som behövs för att man ska kunna logga in i med hjälp av kortet. 

Instruktion för att felsöka SITHS-kort (PDF, 109 KB)

Ta reda på ditt HSA-ID

Logga in i Sök i HSA och sök fram dig själv.

Hantera certifikat

Om du behöver hantera certifikat på ditt SITHS-kort  går du till Mina Sidor hos Inera

Lämna tillbaka ditt SITHS-kort

När ditt uppdrag upphör finns det flera sätt att hantera ditt SITHS-kort.

  • Om du fortsätter att arbeta i Uppsala kommun och behöver ditt SITHS-kort i ditt nya uppdrag ska du kontakta din nya arbetsgivare/uppdragsgivare och låta dem ta över ditt befintliga kort.
  • Om du fortsätter att arbeta i Uppsala kommun men inte behöver ett SITHS-kort i ditt nya uppdrag ska du lämna in kortet till din lokala behörighetsadministratör.
  • Om du slutar i Uppsala kommun och inte heller ska arbeta hos annat företag som har avtal med Uppsala kommun ska du lämna in kortet till din lokala behörighetsadministratör.
Uppdaterad: