AI-verktyg för att skriva lättläst

Låt AI hjälpa dig att skriva begripligt. Co-Pilot är Microsofts AI-verktyg för att skapa och redigera texter. Här står lite om hur du kan använda det för att göra din text mer lättläst.

Skriv begripligt

Du kan till exempel prova att anpassa din text efter de 19 råd för begripliga texter som finns på nätet. När du ger Co-Pilot en uppgift kallas det för en prompt. Kom ihåg att bifoga länkne till råden, så att Co-Pilot hittar dem. 

•Prompt:
"Anpassa denna text efter dessa skrivråd: 19 råd för att skriva begripligt – Begriplig Text
Här kommer texten: ..."  

Lättläst samhällsinformation

För att skriva lättläst samhällsiformation finns vägledning hos Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).

 ”Vägledning och lektioner”--Att skriva lättläst- Så skriver du lättläst samhällsinformation

Vill du be Co-Pilot om hjälp med detta kan du skriva följande:


•Prompt:
"Anpassa denna text efter dessa skrivråd:
Så skriver du lättläst samhällsinformation
Här kommer texten: ..."

 

Övriga tips

Du kan be Co-Pilot om hjälp med at sammafatta längre eller svårare texter. Prova till exempel med någon av följande prompter. Kom ihåg att antingen länka till den text du vill sammafatta eller klippa in den i prompten.. 

•Prompt: Sammanfatta denna text.
•Prompt: Lyft fram argumenten i denna debatt. Skriv i punktform.
•Prompt: Lyft fram de senaste forskningsrönen i denna text.

Uppdaterad: