Feed back-övning
Feedback
Gör såhär:
Tips för konstruktiv feedback!Rätt tajmingFeedback, eller kritik, kan vara känsligt. Det är väldigt viktigt att tidpunkten är rätt. Att ge någon feedback på en uppgift som blivit väldigt fel precis när personen insett det och skäms eller är frustrerad är inte rätt tidpunkt. Välje ett tillfälle när personen är lugn och har lite distans till det som hände, kanske i slutet av dagen. Fundera på varför feedback ska gesFeedback ges som en gåva. den som tar emot feedback kan alltså inleda med att säga "Tack". Konstruktiv feedback ges av någon som vill hjälpa dig att att växa och utvecklas. Det kan var bra att komma ihåg när du tar emot feedback. Fokusera på beteenden – inte personerKonstruktiv feedback syftar inte till att kritisera, utan till att hjölpa till att utveckla individen. Därför ska feedback alltid ges på ett beteende, inte på en person. Det är skillnad på att säga "Du är dum" och att säga "Det var dumt att slå mig". Feedback måste handla om något jag själv ser hos dig som kan utvecklas. Öva därför på att starta varje mening med "Jag..." istället för "Du...". Det är skillnad på att säga "Jag vill att du fråga om du inte förstår" och att säga "Du fattar aldrig nåt". Var nyfiken när du tar emot feedbackDen som ger konstruktiv feedback vill dig väl, den personen vill hjälpa dig att utvecklas och växa. Var därför nyfiken på den personens tankar och åsikter när du tar emot feedback. Fråga, be personen förklara om du inte förstår istället för att bli arg. Att ta emot feedback är en förmåga, och kan därför övas upp. Den här typen av övning är ett exempel, men den bästa övningen är den som sker naturligt i vardagen. Utvecklingen kan beskrivas i feedback-trappan. Undvik stopporden!
Avslutande reflektionDet är viktigt att tänka igenom sitt eget sätt att ge och ta emot feedback för att lära sig vad som fungerade bra och vad som kan förbättrar till nästa gång.
Du behöver inte hålla med om allt som sägs, kom ihåg att det är den andre personens upplevelse, just därför är det viktigt att du väljer att lyssna på avsändaren för att förstå dennes upplevelse. |
|